Saturday, December 29, 2012

Bagai Layag-Layang


Langit yang cerah, di hiasi layang-layang indah tenang mengikut alunan angin yang membawanya. Bebas ia bergerak ke kiri dan kanan di tiup angin senja. Semakin lama semakin jauh ia terbang meninggalkan kehijauan yang melambai-lambai pemergiannya. Cukup indah dan damai. Namun, hakikatnya, masih wujud satu hubungan yang tidak dapat memisahkan ianya dengan erti sebenar kebebasan. Kebebasan yang jika dilihat dari zahirnya. Namun jika direnung, ianya tidak pernah mengenal erti kebebasan. Di sebalik kemegahannya terbang di udara, masih lagi kelihatan seutas benang yang masih mengawalnya dari jauh. Seutas benang yang samar-samar ia kelihatan di liputi silauan cahaya senja. Yang dikawal ianya mengikut tiupan angin. Kuatnya angin berlalu pergi, maka akan jauhlah ianya bebas melihat keindahan ciptaan Illahi. Namun jika suramnya tiupan angin, beransurlah ia melayang-layang menyembah bumi. Segumpal benang ditarik dan dilepaskan mengikut rentak awan dan di pengakhirannya, rebahlah layang-layang yang selama ini disangka bebas mengemudi sayapnya di awangan. Bagaikan kehidupan yang dilalui seorang hamba yang bergelar insan. Yang hidupnya penuh dengan pantang larang ciptaan manusia.
Dalam ranjau kehidupan ku ini, aku sering tertanya-tanya di hati kecil ku. Adakah ini takdir kehidupanku untuk mengajar aku menjadi insani yang bergelar manusia. Mengenal segala erti sabar, tabah, syukur dan menghargai? Mengubah aku menjadi seseorang yang berguna? Yang dahulu kalanya putih suci kini dicemari dengan kehitaman. Warna yang mengubah hampir setaraf warnanya. Namun, masih ada lagi sisa-sisa putih yang kini bertukar warnanya menjadi kelabu. Yang perlu diputihkan kembali dengan sejumlah besar warna putih walhal hanya setitik warna hitam. Xkan berubahnya warna yang tercemar jika warna hitam itu tidak dibuang kesemuanya. Kerna warna hitam itulah punca segala-galanya. Punca segala kekotoran yang ada..
Puluhan angka kini meninggalkan belasan usia, tempat ini banyak mengubahku. Mengajar aku apa itu satu, dan pecahan kepada satu. Mengajar aku bagaimana terciptanya alunan muzik yang hanya dengan seutas tali menjadi melodi yang cukup enak didengar. Seutas tali yang jika dipetik menggetarkan bunyi yang membingitkan telinga, namun jika ditambah dengan temannya dengan petikan yang berkonsepkan irama, cukup indah. Cukup indah dengan iringan suara yang merdu hingga terciptanya sebuah lagu. Lagu yang xkan lapuk ditelan zaman. Yang bisa menghiburkan walhal wujudnya generasi baru.Erti satu...
Namun, perubahan itu xsemudah yang disangka. Kerna sesuatu benda yang paling sukar untuk berubah adalah perubahan. kebiasaan itu sudah sebati dalam jiwa yang membesar. Ku Imbaskan kembali kenangan silamku. hutan batu yang dibina manusia seringkali menjadi rumahku serta syurgaku. Meredah aku ke sana ke sini hingga ketemu jua kembali putaran jarum masa yang sentiasa berputar. Berdetik waktu saatnya yang hanya hiburan ku kenal semata-mata. Tanpa ku kenal malam siangnya. Rakan yang sentiasa disampingku kadangkala hanya illusi semata-mata bagaikan wujudnya hanyalah sebuah mimpi. Melihat mereka yang seakan-akan tidak sabar untuk mengenal dunia. Tidak sabar mencapai usia segala2nya. Yang menjadi kunci segala rantai yang dimangga. Hingga yang terlarang menjadi pengukur tahap usia seseorang insan. Namun hakikatnya, itulah sebenarnya permainan insani yang sedang rakus mengenal dunia.
Kematangan itu banyak mengajar aku semuanya. Kesan buruk baiknya. Kadangkala, aku kelihatan tersenyum ketawa melihat gelagat insani yang baru mengenal dunia. Biarlah ia. Akan sampai satu tahap kesedaran dalam dirinya. Takkan sedarnya seorang insan tanpa balasannya. Tanpa merasa apa yang dicuba. Yang termampu hanya nasihat untuk difikirkan sejenak. Terpulanglah pada pendengarnya..

No comments:

Post a Comment