Wednesday, January 9, 2013

Realiti Vs Fakta

ASSALAMALAIKOM WARAHMATULLAH HIBAROQATUH... xjawap dosa  masuk neraka
(inilah ayat time kecik2x dulu saya pakai sampai nak ayat awek pown mesti bermula cam nie..) heheheee
TAPI bukan ini saya nak bahaskan hari nie.. Hari ini saya ingin bahaskan mengenai 
REALITI vs FAKTA

tq to my friend psai blog dia saya dapat ideaa nk tulis hari ie.. maklumlahh dah lame xtuliss...
  
macam ni... 

nie pendapat saya laa kann..

Bagi saya, apa yang tertulis dalam Majalah,Komik, Lagu, Filem.. dan sebagainyaa.. 
semua ini yang mengajar tentang erti kehidupan sebenar..
ramai yg mempertikaikan bahawa Filem , komik, majalah, lagu ini yg akan merosakkan manusia..

tapi kan itu kalau diletakkan dari segi negetif,..  

kita ambil dari segi positif..
sedar xsedar sumber2x nie yang mengajar tentang realiti sebenar hidup kita.. 

sbg contoh. 
Lirik lgi CINTA MUKA BUKU  by Najwa Latif..

Kita berkenalan hanya dalam laman muka buku
Kau hantar pesan suruh aku terima kamu
Ooh hati ku rasa sesuatu

Dan pabila kau kata kau mahu jumpa aku
Ku gelisah berdebar hati rasa tak menentu
Oohh kenakah rasa itu
Bagaimana harus bersua
Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita cari peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa
Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata kerja
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta
Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja
Pabila kau renung tajam-tajam mata aku
Ku rasa sesuatu rasa yang ku tak tahu
Ooh ini cinta remajaku
Dan pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju
Ooh itulah cinta yang satu
Cinta di muka buku
Bagaimana harus bersua
Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita beri peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa
Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata cinta
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta
Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja
Pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju
Ooh itulah cinta yang satu
Cinta muka buku

haaa..nie lirik nya,,,
 
SO.. 
pada zaman nie kita dapat lihat semua lapisan masyarakat ada FB.. makcik saya yang lahir tahun merdeka dan ank buah saya yang baru 7tahun pown dah ade FB.. siap boleh ajak Webcam ngan saya tue... Nie kan pula remaja2x sekarang yg memang xlari degan FB  nyerr...

kita boleh lihat pada zaman sekarang FB atau laman sosial ini boleh menemukan sahabat handai yg lame terpisah.. inikan pula remaja zaman ini ingin mencari CINTA la kononn...
so baik2 lirik nie or aper lagu pown  kalau kita masukkan dalam jiwa kita dalam hati kita. kadang kala saper yng makan cili dia yg rase pedas.. so  itu baru cita pasai Lagu...
 
Beralih pula pada Filem.. 
filem cinta, filem seram, filem ganas atau pun filem komedi sebenarnya banayak pengajaran dalam hidup kita.. xder maknenyer ahmad idham, shamsul yusuf, Mamat khalid, Auflin Shauki nak buat cerita cam tu kalau xder motifnyer.. 
  kita xboleh elak dengan semua nie, cinta, ganas, komedi seram semua ini ada dalam diri kita..
 kita juga ada perasaan utuk dicintai,, kita juga ada perasaan untuk menjadi ganas, kita juga ada perasaan untuk bersifat komedi dan kita juga ada perasaan takot... cuma kita sebagai insan ada otak untuk memikirkann baik buruk sesuatu itu.. yang baik dijadikan teladan, dan yang buruk dijadikan sempadan.
Tak Gitu...

Komik atau bahan bacaan ini juga xlari dari hidup kita.. manusia ini berbeza.. ada yang suka membaacabuku yg bersifat fakta seperti buku pelajaran dan ade juga yg lebih suka baca komik??
bagi saya dua2x penting.. ini yang saya nak bgtaw beza antara REALITI dan FAKTA

bukan semua komik berunsur fantasi,, ada juga berunsur realiti.. bak kata kawan saya.. dia suka bace Komik BULI..dan kata dia lagi  "nape laa xwujud buku nie time dia sekolah dan time dia selalu kene buli dulu.."
so.  dia mengajar kita bukan untuk membuli  tetapi sebebanrnya cerita seorang remaja selalu kene buli.. alaa.. cam time sekolah dulu... xkan sekolah yg xder kes buli laa...  sekolah abg saya dulu pown ade gak kes buli.. sekolah agama tue... cuma kita bernasib baik or time nasib kurang baik jer tok alami nasib nie.. 
dengan komik ini sesiapa yg xpernah mengalami basib dibuli turut boleh merasai nasib seorag mangsa buli or kaki buli... pengajarangjaa.. jngan nk suka membuli orang jer.. heheehe.. nasib baik saya xpenah kene buli.. membuli lagi laa xpernahh.. hehehe... 

Semua nie adalah realiti kehidupan.. saya selalu pegang pada satu ayat nie.. 
"Pengalaman adalah Cikgu yang terbaik dalm HIdup kita"

so belajar dari pengalaman kita mahupun pengalaman orang lain...
kalau kita xmerasa susah kita xkan boleh tahu bagaimana rasa susah dan kita xkan ingin menjadi susah...

itulah sebenarnya REALITI...

FAKTA???
fakta sebenarnya apa yang kita itu akan menjadi sejarah bagi kita.. Itulah FAKTA yang xboleh di ubah sama sekali...
Kerana apa yang telah berlaku tidak boleh diubah kerana masa sentiasa berlalu meninggalkan kan kita..  kita xperlu mengejarnya cuma kita perlu mengikot sahaja masa itu. dan rancanglah Hidup kita sebaik baiknya...

Per pown KREDIT to awek AAM aka budak gemok..  pasai bagi idea untuk saya menulis hari nie..

Saya Cuma Insan Yang Lemah.. Hanya Bersujud pada ALLAH SWT..

No comments:

Post a Comment